Drobečková navigace

V roce 1982 si žena jménem Gerd Dolva koupila Fjällräven Räven Jacket. Gerd bundu nosila dlouhá léta a má mnoho vzpomínek, které se k ní vážou. Vytvořila si k ní dlouhodobý emoční vztah

V roce 2012 tento vztah posunula dále, když bundu předala své vnučce Christiane Dolva Törnberg, která zrovna začala pracovat jako vedoucí oddělení udržitelnosti ve Fjällräven.

„Sama babička byla překvapená, že ji bundu bavilo nosit tak dlouho,“ říká Christiane, „ale myslela si, že tomu tak bylo proto, že se k ní vázalo tolik dobrých vzpomínek.“

„Nedokážu si představit, že bych se babiččiny bundy vzdala, nejen proto, že je neuvěřitelně funkční, ale protože je plná vzpomínek. Babička byla tak pyšná na to, že mi ji mohla předat, takže za tento kousek rodinného dědictví cítím zodpovědnost.“

Jaký má smysl, že je oblečení vyrobeno z nejodolnějšího materiálu na světě, když po roce nošení vyjde z módy? Pokud se má stát oblečením, které si chcete nechat a dlouho nosit a možná ho i předat další generaci, potřebuje emoční trvanlivost.

Ve Fjällräven emoční trvanlivost úzce souvisí s nadčasovostí. Navrhování opravdu nadčasových produktů vyžaduje myšlení, které jde za hranice obvyklých parametrů udržitelného designu, jako je výběr materiálu a výrobní proces. To znamená, že je potřeba vyhnout se módním trendům, neboť přestavují styl, který je populární jen po určitou dobu. Pokud je oblečení nadčasové, stojí za to do něj investovat: díky častému a dlouhodobému používání vás vyjde levněji než hromada laciných kousků na jednu nebo dvě sezóny, zároveň ale jeho hodnota vzroste, neboť se stane součástí vzpomínek spjatých s přírodou.