Drobečková navigace

Přesně tak byla bunda Fjällräven navržena. Výzkum ukazuje, že když budete svou bundu nosit dvakrát déle, její dopad na životní prostředí se sníží o polovinu. Více nám poví Christiane Dolva Törnberg, vedoucí oddělení udržitelnosti ve Fjällräven.

Fjällräven se již od roku 1960 drží stále stejného hesla: „Vyrábíme funkční, odolné a nadčasové oblečení a vybavení, díky kterým jsou skvělé outdoorové aktivity ještě lepší.“ Funkčnost a odolnost jsou samozřejmostí a jakákoliv společnost v outdoorovém odvětví by jistě tato slova použila k označení svého vybavení. Ale „nadčasovost“? Jak to souvisí s námi, outdoorovými nadšenci?

„Souvislost je opravdu hodně velká,“ říká Christiane Dolva Törnberg, vedoucí oddělení udržitelnosti ve Fjällräven. Tedy pokud vám záleží na udržitelnosti. Když u nás ve Fjällräven vyvíjíme oblečení a vybavení, sou­středíme se nejen na minimalizování dopadu výběru materiálu a výrobních procesů na životní prostředí, ale záměrně nebereme v potaz aktuální módní trendy. Móda znamená styl, který je populární po určitou dobu. Jinými slovy je opakem dlouhodobosti,“ říká Christiane. Dlouhodobostí Christiane nemyslí odolnost či výdrž v běžném slova smyslu, ale představuje nám nový úhel pohledu: emoční odolnost.

„K čemu je oblečení vyrobené z nejodolnějšího materiálu na světě, když za rok po zakoupení působí nemoderně? Uhlíková stopa, která vznikla v důsledku jeho výroby, není v žádném případě kompenzovaná četností jeho použití. Je zapotřebí emoční odolnosti, aby se z tohoto oblečení stal kousek, který chcete používat hodně dlouho, nebo jej dokonce předat příští generaci.“

Jak o polovinu snížit dopad na životní prostředí
Mistra, Švédská nadace pro strategický výzkum životního prostředí, nedávno publikovala studii, ve které uvedla závažná čísla týkající se souvislosti mezi životním cyklem oblečení a uhlíkovou stopou vzniklou při jeho výrobě. Potvrzuje, že zásady navrhování, jejichž základem je dlouhá životnost produktu, což je něco, co Fjällräven uplatňuje již od počátku 60. let, mají velký dopad na udržitelnost oblečení.

„Uhlíková stopa klasické bundy je průměrně přibližně 20 kg CO2. Tuto hodnotu vydělíme počtem použití bundy a získáme hodnotu, která říká, jak moc dobře je tato uhlíková stopa využita. Podle výzkumu Mistras použije průměrný obyvatel Švédska svou běžnou bundu přibližně 140 krát. To je její životní cyklus. Pokud ji však nositel použije dvakrát častěji, uhlíková stopa se sníží téměř o polovinu. To potvrzuje, že to, co děláme ve Fjällräven, a důvody, proč se snažíme vytvářet produkty, které se stanou dlouhodobě oblíbenými, má smysl.“

Dlouhodobá investice
Christiane věří, že outdoorové odvětví jakožto celek má možnost a odpovědnost ukázat svým uživatelům složitost a široký záběr pojmu udržitelnost, který je v dnešní době tak často skloňován. „Existuje spousta společností v mnoha různých odvětvích, které se předhánějí v používání konceptu udržitelnosti, aby získaly konkurenční výhody. Plyne z toho mnoho dobrého a byl učiněn velký pokrok, nyní však udržitelnost potřebuje, aby byla něčím víc než jen pouhým marketingovým nástrojem. Potřebuje být opravdovou a všeobjímající součástí života, která tvoří rozdíl a mění způsob, jakým přemýšlíme a žijeme. Můžeme začít třeba tím, že na každý produkt, který si koupíme, budeme pohlížet jako na dlouhodobou investici. Outdoorové odvětví má v této oblasti dobrou pověst, částečně také kvůli naší vášni a oddanosti přírodě, ale také proto, že naše odvětví závisí na prosperující a odolné přírodě. Takže namísto soutěživosti a přeh­naných sloganů musíme všichni zaujmout komplexní a odborný přístup a učit jak sebe, tak milovníky přírody o tom, proč jsou naše produkty opravdu udržitelné.“

Produkty v článku